Saturday, May 21, 2011

Keratan Ilmu



Syukur bukanlah bermakna melafazkan kata ‘syukur’ semata. Satu hadis syarif yang diriwayatkan oleh Imam Baihaqi:

“menyebut kalimah Allah itu merupakan kesyukuran dan minggalkan menyebutnya meruapakn kekufuran. Sesiapa yang tidak mensyukuri yang sedikit tidak akan mensyukuri yang banyak dan sesiapa yang tidak mensyukuri manusia, tidak akan mensyukuri Allah Taala” (Riwayat al-Baihaqi no. 4419)

Syukur adalah tugas seorang hamba kepada Tuhannya. Orang yang tidak bersyukur digambarkan sebagai mereka yang ketandusan budi. Cuba kita renungi, jika seseorang memberi hadiah kepada kita, kepada siapa perasaan sayang sepatutnya diberikan? Kepada barangnya atau pemberinya? Sudah tentu perasaan sayang lebih kepda si pemberi.- SOLUSI

La Tahzan

Jangan bersedih! Kalau memang Anda tak sengaja telah berbuat dosa, cepatlah bertaubat; kalau Anda telah melakukan kejahatan, mintalah ampunan-Nya; dan kalau Anda telah melakukan satu kesalahan, perbaikilah kesalahan itu.

Bagaimanapun, rahmat dan kasih sayang Allah itu tak terhingga luasnya, pintu ampunan-Nya selalu terbuka dan ampunan-Nya senantiasa melimpah ruah.

Jangan bersedih, karena kesedihan hanya akan menyebabkan urat saraf cepat letih, jiwa mudah tergoncang, hati menjadi lemah, dan fikiran tak tak terarah.

(La Tahzan-Dr Aidh Abdullah Al-Qrani)


Jangan terus2 menjadi 'ignorant'. Jangan terus2 sahaja menerima, mulakan juga untuk memberi, dan teruskan mencari.



Mungkin masih lemah pergantungan kepada Allah,

Mungkin masih ingin jaga hati manusia daripada Allah,

maka..bermulalah untuk berkata yang benar,

Katakanlah yang Benar walau ia pahit..!

sesungguhnya andalah Khalifah di dunia ini...

-untuk diri dan sekufu...


No comments:

Post a Comment